Nacházíte se zde: Úvod Zápisník 2024 Těžké nemoci podlehl Vlastimil Harapes

Těžké nemoci podlehl Vlastimil Harapes

Již jen starší generace pamětníků si ho vybaví jako okouzlujícího tanečníka na prknech Národního divadla, kde byl v angažmá od roku 1966 a po listopadu 1989 působil 13 sezon ve funkci šéfa baletu.
Těžké nemoci podlehl Vlastimil Harapes

Během své kariéry tančil stěžejní mužské role prakticky ve všech titulech repertoáru Národního divadla. Za všechny jmenujme Prince v Labutím jezeře, Spící krasavici, Louskáčkovi a Popelce, titulní role v Macbethovi, Faustovi, Faunově odpoledni, Spartakovi, Hoffmannových povídkách a Odysseovi, Romea i Merkucia v Romeovi a Julii a dalších, a to pod vedením nejlepších choreografů a režisérů v tomto žánru (především Petra Weigla). Jeho velkým vzorem a učitelem byl Miroslav Kůra, jenž zažil vrchol své baletní dráhy v nejtěžších 50. letech.

Paradoxně největší popularitu si Harapes v našich končinách získal svými hereckými rolemi ve filmech - především pak v komedii Jak vytrhnout velrybě stoličku, kde si zahrál v podstatě sama sebe - šéfa baletu. Dnes Vlastimil Harapes  v 77 letech zemřel. V poslední době byl hospitalizovaný s nádorovým onemocněním, již několik let se ale také potýkal se smutky, souvisejícími s odchody jeho blízkých. Když jsem ho v roce 2014 zpovídala, vpustil mě do svého trochu tajemného světa v historickém domě v Thunovské ulici, který obýval spolu se svým přítelem dramatikem Josefem Topolem (+2015) a dříve i s jeho rodinou. Díky tomuto poměrně otevřenému rozhovoru pak vznikla kapitola v mé knížce Nové příběhy domů slavných. Přišel mi ji do Luxoru pokřtít s Valentinou Thielovou, a když křest skončil, ti dva si ještě dlouho povídali. Valinka už bohužel také není mezi námi. Čas je neúprosný. 

Přikládám úryvek z našeho rozhovoru z roku 2014 a pár fotografií, které pořídil můj muž plus snímky z archívu.

Co dělá Vlastimil Harapes, když za sebou zavře historické domovní dveře na Malé Straně?

Především se starám o svého nemocného pejska Albu. Starost mám také o souseda, přítele, básníka a dramatika Josefa Topola, s nímž bydlím 42 let ve stejném domě. Smrt syna Filipa Topola pro něj byla velkou ranou a od té doby se zhoršil i jeho zdravotní stav.

Jak jste se vlastně s panem Topolem seznámil?

Bylo to v roce 1971, když Petr Weigl režíroval s baletním souborem Národního divadla Romea a Julii, kde jsem tančil Merkucia. Na premiéru byla pozvaná mj. Karla Chadimová se svým manželem Janem Třískou. Toho nakonec zastoupil Josef Topol, s nímž jsem se seznámil na následném večírku. Krátce nato mi manželé Topolovi nabídli odkoupení poloviny domu na Malé Straně. Josef Topol totiž podepsal 2000 slov, ocitl se na indexu a mohl vykonávat jen pomocné práce, a rekonstrukce domu vyžadovala spoustu peněz, které jsem zase v té době vydělával já.

Jak se dokážou dva nepraktičtí umělci starat o dům?

To byste se divila, ale Josef dokázal dělat i přidavače zedníkovi – a já zase sháněl řemeslníky a také cement, vápno a další nedostatkový materiál. Josef se tam hodně nadřel a pomáhali mu i jeho synové. Když si to tak zpětně uvědomuju, tak jsem ho vždycky respektoval jako zkušenějšího, který ví nejlíp, co ten dům potřebuje, a tím mezi námi vlastně nikdy nedošlo k nedorozumění.

Ten dům jste si ale v té době stejně moc neužil. Byl jste věčně v divadle nebo na cestách, hostoval jste v mnoha zemích světa…

Vidíte, a z celého světa jsem se vždycky vracel rád právě sem. I když je jedno město, kde jsem se cítil stejně dobře, a to je Řím. Díky blízkosti moře se tam dobře dýchá a historie je tam samozřejmě úchvatná.

Zpět na přehled

Fotogalerie

Nahoru