Oldřich Rosenbaum
Oldřich Rosenbaum - tak stručně, a přesto naprosto výstižně je nazvaná elegantní publikace dr. Evy Uchalové z Uměleckoprůmyslového muzea. Poslední kapitolu knihy pak zpracoval Howard Vincent Kurtz.
Oldřich Rosenbaum - tak stručně, a přesto naprosto výstižně je nazvaná elegantní publikace dr. Evy Uchalové z Uměleckoprůmyslového muzea. Poslední kapitolu knihy pak zpracoval Howard Vincent Kurtz.
O modelovém domě Rosenbaum se nejčastěji mluví ve spojitosti s Adinou Mandlovou, která u něj pracovala jako manekýna. Někdy se to ovšem díky ní i trochu plete, protože později - ve filmu Kristián - naopak vynesla modely od konkurentce - ze salonu Hanny Podolské. Autorka hned na začátku vysvětluje, že mezi rivaly byly jisté rozdíly. Rosenbaum, pocházející z pražské židovské krejčovské rodiny, byl více nakročen do Evropy a do světa, zaměstnával vedle Čechů i zkušené cizince a nakonec - vzhledem ke své nucené emigraci v roce 1938 také za mořem působil a uspěl.
Publikace přináší kromě zajímavých faktů z historie firmy i mnoho obrazového materiálu - dobové snímky se střídají s krásně nafocenými modely na figurínách, takže si můžeme vychutnat jejich barevnost i krejčovské detaily. Pro mě osobně bylo překvapením, že u Rosenbauma šila i Alice Masaryková - kromě dobové fotografie to dr. Uchalová dokládá i účtem z roku 1921, adresovaným "blahorodé slečně".